tisdag 3 februari 2009

Milk

Söndagens film blev inte The Reader, som planerat, utan det blev istället Milk. Och jag är lika glad för det! Den var jättebra och Sean Penn var suverän. Jag önskar att verkliga historier som denna inte fanns att göra film på, eftersom det är så hemskt och tragiskt. Filmen baserar sig på verkliga händelser på 70-talet och handlar om Harvey Milk. Den engagerade mig, den gjorde mig glad, och den gjorde mig förbannad och ledsen. Det är kul med en film som engagerar en, men när det baseras på verkliga händelser kan man inte dämpa känslorna och säga: "Det är ju bara en film, det är inte på riktigt...". Det är i alla fall en mycket bra film, se den.

The Times of Harvey Milk är en dokumentär från 1984, och vann en Oscar för bästa dokumentär. Tyvärr hade jag inte hört talas om Harvey tills jag hörde om filmen Milk, men vill definitivt se dokumentären om honom.

Inga kommentarer: